Stå ut i mängden

Det fanns en tid, för inte så länge sedan, som man fick betala väldigt dyra pengar för att få synas med en liten annons i en lokaltidning. Det var så man fick kunder, så det var bara till att gräva i fickan. Radioannonser var ännu dyrare och TV-annonser ska vi inte tala om. Man kunde också låta trycka upp flyers eller hänga upp posters i grannskapet för att göra sig mer synlig. Dessa former av reklam talar man i dag om som "gammelmedia".

Man måste synas online

Vad är då alternativen? Nå, det känner vi nog väl till vid det här laget. När Internet gjorde inträde i våra liv skedde en revolution av aldrig tidigare skådat slag - och snabbt har det gått. Den som vill göra sig synlig idag måste tänka på saker som hemsidor, sociala medier och SEO.

SEO är en förkortning för ordet sökmotoroptimering och det går ut på att med hjälp av en rad olika moment tillskansa sig en bättre plats på sökmotorerna, främst Google, och därmed synas mer för sin målgrupp. När personer söker efter produkter eller tjänster som liknar de du erbjuder så hamnar de snabbast hos just dig om du har investerat i sökmotoroptimering som ger resultat. Det är ganska avancerat, inget man lär sig själv i en handvändning tyvärr. 

Ett förslag

Det finns många företag som ägnar sig åt webbmarknadsföring och sökmotoroptimering. Det kan vara svårt att veta vilket man ska välja när man behöver köpa tjänster av denna sort. Modifinder i Malmö har goda resultat och ett stort, nöjt kundspann, så där skulle man ju kunna börja.

19 apr 2018