Så lyckas du med e-handel

De allra flesta företag med marknadsföringskoncept ser till att synas på internet. I det stora flöde som finns på våra olika sökmotorer, varav Google har cirka 90 procent av hela marknaden, gäller det för det egna företaget att hamna högt på den rankning som sökmotorn ger när kunderna letar efter produkter och tjänster. Är man ett nystartat företag och har en e-handel med nyheter och dessutom vill få nya kunder som handlar av en, gäller det att bemästra konsten att sälja på internet. Och hur gör man då? Att lyckas är inte gjort i en handvändning, och att förklara det görs inte bara i ett enda inlägg (detta). Men vi kan i alla fall i korta ord förklara i stora drag hur det fungerar.

Ge ditt företag en boost på Google

Det finns olika bolag som arbetar enbart med detta; de har knep som göra att ett företag kommer högst upp när kunderna letar efter en specifik vara på en sökmotor. Vi säger att du säljer lampor och finns i Borås. Om du då tänker dig att dina potentiella kunder letar efter den vara som du säljer, kanske de letar med "lampor" och "Borås", då måste du i din beskrivning av din affär, ha just de orden "lampor" och "Borås" med i texten om dig och din lampaffär. Ju fler sidor med texter med just de orden du har, desto mer kommer Google att förstå att kunderna ska dirigeras till din nätaffär. Ju fler hemsidor som länkar till just din e-handel, desto högre sannolikhet är det att Google transporterar dina kunder till din nätaffär. Var det krångligt? Kommentera gärna!

10 nov 2017